Logo
Gratis beleidsanalyse

Personeelsbeleid onderzoek

Laat een gespecialiseerd personeelsonderzoek uitvoeren voor het in-, door- en uitstromen van personeel bij de Vertrouwensdienst!

  • Onafhankelijke vertrouwenspersonen
  • Training en advies op maat
  • Breed inzetbaar in verschillende sectoren

Personeelsbeleid onderzoek: in-, door- en uitstroom personeel

Het imago van ieder bedrijf begint bij het personeelsbeleid. Zonder duidelijke richtlijnen heeft geen enkel personeelslid een duidelijke houvast, waardoor het lastiger is om een team te vormen met z’n allen. Hiernaast is ieder bedrijf volgens de Nederlandse wetgeving verplicht om een veilige werkomgeving te bieden voor haar werknemers. Met het personeelsbeleid onderzoek van de Vertouwensdienst gaan wij ervoor zorgen dat alle losse eindjes verdwijnen en jouw team met een gerust hart te werk kan gaan!

Hoe ziet een personeelsbeleid onderzoek er uit?

Bij De Vertrouwensdienst kiezen wij voor het uitvoeren van een uitgebreid personeelsbeleid onderzoek. Nadat wij dit hebben gedaan, stellen wij een geheel nieuw en gedegen beleid op. Aan de hand van verschillende steekproeven, interviews, enquêtes en dergelijke verzamelen wij de benodigde data. Op deze manier kunnen wij precies het huidige beleid in kaart brengen. Na het in kaart brengen van de huidige situatie, duiken we dieper in dit beleid om verschillende rode vlaggen en ontbrekende onderdelen hierin te kunnen opsporen. Vervolgens brengen we een uitgebreide rapportage uit, waarin wij aangeven wat onze bevindingen zijn bij de behaalde data.

Wanneer wij alle data hebben verzameld en klaar zijn met het uitvoeren van ons personeelsbeleid onderzoek, gaan wij samen aan de tafel met jou om een passend personeelsmanagement op te stellen. Door onze jarenlange ervaring en gespecialiseerde experts weten wij precies hoe wij in samenwerking met jou een beleid gaan opstellen dat passend is bij jouw organisatie conform de huidige wet- en regelgeving!

personeelsbeleid onderzoek

Wat wordt er onderzocht in een personeelsbeleid onderzoek?

Onder het personeelsbeleid onderzoek valt ook het personeelsverloop. Hier duiken wij dieper in bij de Vertrouwensdienst zodat we jouw beleid inzichtelijk kunnen maken en vervolgens verbeteren. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de mate waarin werknemers een organisatie verlaten en vervangen worden door nieuwe medewerkers. Met een personeelsmanagement dat niet solide is, zal het personeelsverloop dat ook niet zijn. Hierdoor kan het zijn dat werknemers sneller zullen vertrekken, denk hierbij dat werknemers vertrekken door de volgende redenen:

● Slechte onboarding
● Verkeerde verwachtingen
● Slechte werkomstandigheden
● Gebrek aan groeimogelijkheden
● Onvoldoende beloning en voordelen
● Managementproblemen
● Culturele mismatch
● Overige persoonlijke redenen

Tijdens de afname van het personeelsbeleid onderzoek nemen wij al deze factoren in onze zoekopdracht mee en achterhalen we waarom jouw personeel eventueel sneller jouw organisatie zou kunnen verlaten. Door ons personeelsmanagement onderzoek kan dit probleem worden verhinderd en dusdanig worden verminderd in cijfers!

Voer het personeelsbeleid onderzoek bij de Vertrouwensdienst!

Elke organisatie zou na verloop van tijd een personeelsbeleid onderzoek moeten laten uitvoeren! Wanneer je bedrijf begint te groeien en je steeds meer werknemers krijgt, moeten alle werkwijzen en dergelijke duidelijk zijn. Hierdoor werkt iedereen op dezelfde manier en is er bovenal duidelijkheid wat er van iedereen binnen de organisatie verwacht wordt. Begint jouw bedrijf echt te groeien? Neem dan nu contact op met de Vertrouwensdienst voor een uitgebreid en gedegen onderzoek naar het personeelsmanagement, zo zorg je ervoor dat er tijdens de groei van jouw onderneming geen obstakels zijn en je een nog exponentiële groei kunt verwachten!

De 4 stappen in ons personeelsbeleid onderzoek

1
Vul het aanvraagformulier in

Kies het gewenste onderzoek en vul het aanvraagformulier in. Wij nemen spoedig contact met je op om je specifieke wensen met je door te nemen.

2
Ontvang een vrijblijvende offerte

Nadat wij je wensen hebben geïnventariseerd ontvang je van ons een vrijblijvende offerte voor de uitvoering van het onderzoek.

3
Uitvoering van het onderzoek

Na akkoord op de offerte starten wij spoedig met de uitvoering van de afgesproken werkzaamheden.

4
Ontvang je onderzoeksrapport

Nadat ons onderzoek is afgerond ontvang je een uitgebreid onderzoeksrapport met een verslag van onze onderzoekswerkzaamheden, onze bevindingen en aanbevelingen.

Heb je nog vragen?

Ons team van mensen bestaat uit ervaren organisatiedeskundigen, beleidsontwikkelaars en HR-functionarissen gespecialiseerd in het uitvoeren van onderzoeken op het gebied van sociale veiligheid en arbeidsomstandigheden. Zij zijn analytisch, betrokken en helder in de aanbevelingen. Wij zorgen voor een op maat gemaakte aanpak die is afgestemd op jouw specifieke doelstellingen. Onze onderzoeken kunnen losstaand of als onderdeel van een strategisch traject worden uitgevoerd.

Wil je graag weten wat voor jouw situatie passend is of eens praten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact op en wij staan je graag te woord.

Heb je hulp nodig? 

Bekijk onze veelgestelde vragen

Onze onderzoeken zijn allemaal verschillend en ook onze werkwijze kan dus ook verschillen. Maar gewoonlijk nemen we eerst telefonisch contact op en spreken wij door wat de wensen en verwachtingen zijn.

Daarnaast vragen wij de eventueel aanwezige beleidsafspraken, regelingen en andere relevante documenten aan ons toe te sturen per e-mail of als dat niet kan per post.

Voor het Werktevredenheidsonderzoek, het Werkbetrokkenheidsonderzoek en de RI&E maken wij gebruik van onze digitale enquetetool. Hiervoor vragen wij een overzicht van de namen en e-mailadressen van de medewerkers.

Voor de uitvoering van het onderzoek Sociale Veiligheid en de RI&E is het noodzakelijk dat wij de organisatie bezoeken en meestal ook persoonlijke gesprekken met medewerkers voeren. Dit doen wij natuurlijk in overleg op een moment waarop het mogelijk is.

Als wij alle informatie hebben verwerkt zullen wij de uitkomst van het onderzoek eerst doorspreken met de opdrachtgever waarna wij alles zullen verwerken in het eindrapport. Het eindrapport wordt per e-mail en/of per post naar de opdrachtgever gestuurd.

Bij de inzet van vragenlijsten aan via onze enquetetool proberen wij altijd een zo hoog mogelijke responsegraad te krijgen omdat dit de uitkomsten van het onderzoek betrouwbaarder maakt. Medewerkers die niet reageren zullen wij daarom herhaalde verzoeken sturen om alsnog de vragenlijsten in te vullen.

Lukt het ons, ondanks herhaalde oproepen nog steeds niet om een betrouwbare responsgraad te behalen, dan zullen wij contact zoeken met jou als opdrachtgever om de oorzaak hiervan proberen te achterhalen en samen af te stemmen welke actie wij hierop kunnen inzetten. Meestal is een herhaalde oproep echter voldoende en missen wij alleen de reactie van medewerkers die gedurende langere tijd afwezig zijn als gevolg van ziekte- of verlof.

Vragenlijsten die wij uitzetten via onze enquetetool zijn digitaal en dat werkt ook het makkelijkst en snelst in de verwerking van de gegevens.

Maar als er een aantal medewerkers zijn die niet over een eigen e-mailadres van het bedrijf beschikken zullen wij in eerste instantie vragen om de privé e-mailadressen.

Als ook deze niet beschikbaar zijn dan zullen wij voor deze medewerkers de vragenlijsten op papier toesturen met een antwoordenvelop en zullen wij ze op ons kantoor alsnog digitaal verwerken in de totaalscore.

De prijs van onze onderzoeken is afhankelijk van de tijd die wij kwijt zijn aan de voorbereiding, de inzet van instrumenten en de tijd van de onderzoekers. Naarmate een groter aantal mensen in het onderzoek is betrokken zullen ook de kosten van het onderzoek toenemen.

Daarnaast kunnen er ook kosten zijn verbonden aan de huur van een locatie voor gesprekken en de reiskosten.

Als wij de wensen en behoefte van het onderzoek met je hebben doorgesproken maken wij altijd een vrijblijvende prijsopgave.

De duur van het onderzoek hangt af van verschillende factoren. Niet complexe onderzoeken kunnen soms al binnen 2 weken zijn afgerond.

Nadat wij (telefonisch) hebben gesproken met de opdrachtgever maken wij een vrijblijvende prijsopgave waarin wij ook aangeven wat de geschatte tijdsduur is voor afronding van ons onderzoek.

Mocht er gedurende het onderzoek blijken dat er onvoorziene factoren of omstandigheden zijn die van invloed kunnen zijn op de geschatte tijdsduur, dan zullen wij hierover in overleg gaan met de opdrachtgever.

Als wij het gevraagde onderzoek hebben afgerond en de uitkomsten van het onderzoek helder zijn, dan zullen wij dit eerst mondeling met de opdrachtgever doorspreken.

Vervolgens gaan wij het onderzoeksrapport opstellen waarin wij aangegeven, welke procedure wij hebben gevolgd, wat de uitkomsten zijn van het onderzoek, de feiten en omstandigheden die van invloed zijn geweest bij het onderzoek en wat de concrete aanbevelingen voor de organisatie zijn.

Het onderzoeksrapport wordt per e-mail en/of per post verstuurd naar de opdrachtgever.

Vul het formulier in en wij nemen spoedig contact met u op

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.